Imstenraderbos (Benzenrade)

Een stukje uit de Stadskrant Heerlen (juni 2007):
Bij de kapel in Benzenrade loopt een weggetje omhoog, dat tussen de heuvels door naar het Imstenraderbos slingert. Het is de plek van Silvio Comis (58) uit Heerlen. “Zo dicht bij Heerlen en toch zo landelijk.” Als we halverwege het paadje -waar geen auto’s mogen komen- zijn, komen we bij een bankje. “Kijk eens hoe mooi”, zegt Silvio, terwijl hij plaatsneemt. “Daar zie je Benzenrade in het dal liggen, met daarachter de karakteristieke gebouwen van het Atriumziekenhuis en het ABP. Je bent vlakbij Heerlen, maar als je hier om je heen kijkt, waan je je in een buitenlands bergdorpje.” Het bankje is een rustpunt voor Silvio. “Als ik hier zit, kijk ik goed om me heen. Je hebt een prachtig uitzicht op Benzenrade, maar je zit er dicht genoeg op om allerlei bedrijvigheid te zien. Je ziet paarden in de weilanden lopen en mensen die aan het werk zijn in hun moestuintjes. Daar kan ik van genieten.” Silvio’s familie is afkomstig uit de Italiaanse Dolomieten, vertelt hij. “Hoewel ik in Heerlen geboren ben, zoek je dat Italiaanse toch op. En de sfeer van de Dolomieten vind ik hier terug. Als je in Italië in de bergen bent, hoor je geluiden die de stilte accentueren. Die hoor je hier ook, zoals een claxon op de snelweg die hier vlak langs loopt.”

1 opmerking:

blurose zei

ciao Silvio..
.......tra mille carte oggi ho trovatpo un documento che ci accomuna.....
così vista la potenzialità di internet mi sono chiesta chissà.....
se lo troverò...
SEi il figlio di Tullio Comis ?
se fosse siamo parenti..
......Tuo padre era fratello di mia nonna Selma Comis...

il piacere se fosse
di aver vs notizie...

Stefania De Benetti
mia madre era tua zia ( ? )
Francesca Bignami...
calalzo di cadore..
dolomiti......