Rullen

De organisatie van Limburgs Mooiste slaagt er ieder jaar weer in om één of meerdere verrassingen in de route op te nemen. In 2007 was de Kosenberg een grote onbekende voor de meeste wielrenners. In 2008 zijn het de beklimming vanuit Sint Pietersvoeren naar Rullen en de iets zuidelijker gelegen Grijze Rots.

De beklimming naar Rullen begint met een fatsoenlijk stijgingspercentage, maar al vrij snel knikt de weg behoorlijk omhoog. Als je denkt dat je het grootste probleem heb opgelost zodra de weg tussen de woningen doorloopt, dan kom je van een koude kermis thuis; juist na deze woningen lijkt de weg nog iets sterker op te lopen. Het heftige deel van deze helling houdt op na een paar honderd meter. Het resterende deel van de ca. 1,5 kilometer lange klim valt in het niet bij het begin.

De beleving van een helling wordt voor een belangrijk deel bepaald door de hellingen die er aan vooraf gingen. In mijn belevingswereld viel deze klim reuze mee, maar wellicht had dit te maken met het feit dat ik, op het moment dat ik hier omhoog reed, nog geen andere heuvels in de benen had zitten. Ik ben benieuwd of deze helling ook tijdens Limburgs Mooiste nog mee zal vallen (het is dan helling nummer 16).

1 opmerking:

Unknown zei

ook voor mij was deze klim redelijk te doen, je hebt even de tijd om op een minder steil stuk de cadans te vinden voordat je het gemene stuk voor de kiezen krijgt maar die duren gelukkig niet al te lang