Gulperberg (oost)

De Gulperberg kan vanaf drie kanten beklommen worden: vanuit Gulpen zelf (Gulperberg noordwest), via de Koning van Spanje en vanuit Partij. Het heeft een paar jaar geduurd voordat ik de laatste variant heb aangedurfd. Ooit vroeg ik een kenner wat hij de zwaarste beklimmingen van Limburg vond en naast reuzen als Kruisberg, Eyserbos en Keutenberg noemde hij zonder een moment te twijfelen: "De beklimming vanuit Partij". Die term heeft daarom bij mij lange tijd voor een hoop voor-angst gezorgd. Het heeft dan ook 2 jaar geduurd voordat ik hem aandurfde.

We schrijven 4 juli 2007, de dag dat de Tour de France door Zuid Limburg zou gaan. Ik besloot dat ik die dag de tour niet live mocht aanschouwen zonder dat ik mijn angst voor de "beklimming vanuit Partij" had overwonnen. Ik daalde af vanuit Epen, door Mechelen (een van de het fraaiste plaatsjes in Limburg) naar Partij. En een feest zou het worden. Bordjes gaven al aan hoe je de Gulperberg kan bereiken, dus zelfs ik kon het niet missen. Voor mij doemde de berg op. Lafaards kunnen nog vlak voor de beklimming rechtsaf om via de Oude Akerweg naar Gulpen te rijden. Ga je rechtdoor, dan begint de klim. Een geleidelijke klim. Maar wel steil. En geleidelijk nog steiler. En nog iets steiler. Beginnend met 10% en eindigend met 15% en slechts 600 meter is het een heuvel waarop je je flink kapot kan fietsen als je hem te snel wilt nemen. Dus rustig aan doen...alsof ik anders zou kunnen.

Bovenaan wacht Moeder Maria en is het genieten van het fraaie uitzicht. Een kadootje dat je jezelf wel mag gunnen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Vandaag heb ik de beklimming van de Gulpernberg vanuit Partij Burgemeester gemaakt! Deze klim wordt ook wel de Oude-Gulpenerberg genoem!

Nou inderdaad... de beklimming is geen makkelijke! Er is een stijl stuk tussen dat je steeds dichter bij ziet komen. Dan komt de bekende gedachte weer boven: "Waarom zeik ik mezelf zo af?" Het is inderdaad een klim met machositische, maar ja als je aan de top bent, de hartslag weer onder de 180 is en je van het uitzicht kan genieten weet wat waarom je die dag op de fiets bent gestapt!!

Ik vind hem trouwens te vergelijken met De grijze Rots die nabij Val Dieu ligt!!

Succes ermee!
Ik vind deze klim redel

Anoniem zei

super mooie klim!
prachtig om naar bove te rijden

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Unknown zei

Ik heb vandaag de klim vanuit partij gedaan op de mtb.
Ik was bij bovenkomst helemaal kapot.
Maar dit vind ik echt een mijlpaal van mezelf.

Ik had met mijn grote mond gezegd dat ik hem wel zou doen.

Nou ik heb hem gehaald maar wel hak over de sloot