Piemert

De Piemert (ook wel 'Hoogcruts vanuit Slenaken' genoemd) is samen met de Grensheuvel (Noorbeek-Mheer) en Dorpsstraat in Mheer een trio heuevels die ik alleen vanuit westelijke richting kende. Tijdens de Bugs on Bikes tour ben ik deze heuvels dan ook voor de eerste keer als beklimming tegengekomen.

De Piemert zelf kwam ik tegen na de afdaling van de Loorberg. Omdat het buitengewoon hard regende die dag, kon ik er minder van genieten dan gewoonlijk. Ik ben toch al geen held met afdalen, maar met natte wegen en gladde banden trekt het me helemaal niet. Ik was bij wijze van spreken blij dat we weer konden klimmen: De Piemert.

Het leukstse van de Piemert is de naam. De heuvel zelf vond ik weinig inspirerend. Een vrij korte (doch hevige) klim, die alleen maar vervelend is en je nou eenmaal moet nemen omdat je naar het kruispunt bij Hoogcruts wilt. De twee opvolgende heuvels die je tegenkomt als je de provinciale weg blijft volgen, zijn zondermeer leuker en maken het ook de moeite waarde om de Piemert in je route op te nemen.

Laat je niet in verleiding brengen door het gemiddelde stijginspercentage: "slechts" 5,8%. Het gemiddelde wordt flink beinvloed door de laatste 300 meter die met 1% ook tot de klim worden geteld. Met de eerste 700 meter heb je toch een gemiddelde van 7,8% met uitschieters naar 10%.


Geen opmerkingen: